Kategori: Pilates

Pilates

OSTEOPATI – PILATES – SJUKGYMNASTIK

Enligt vår erfarenhet är Pilates en intelligent träningsmetod. Josef Pilates gav namnet åt metoden som han utvecklade under 1900-talet. Han kallade själv träningsformen The Art Of Contrology  vilket syftar på vikten av precision och koncentration i rörelse. Pilates kombinerar styrketräning och stretch i rörelse.

GRATZ REFOMER OCH ARM-CHAIR

GRATZ CADILLAC

VI JOBBAR ENLIGT DEN KLASSISKA FORMEN AV PILATES OCH ANVÄNDER ORIGINALET- GRATZ APPARATER

Pilates är en skonsam och effektiv träningsmetod, och många som tränar Pilates uppger att de blir starkare, rörligare, får bättre hållning, slipper värk och minskar stressen i kroppen. Rörelserna i pilatesträningen utgår från ett starkt center, dvs. den muskulatur som stabiliserar ryggen och bålen. Fokus läggs på andning, medvetenhet, centrering, kontroll, koncentration och muskelförlängning.  Pilatesträningen gör dig smidigare och starkare och hjälper dig att bli mer medveten om hur du bär upp din kropp något du sedan tar vidare med dig i golf, löpning, skidor, arbete, dans, gymträning, trädgårdsarbete osv- det vill säga i vardagen!

GRATZ WALL-UNIT

Träningen utförs på matta och i de specifikt utformade original apparaterna som Pilates själv uppfann. Apparaterna har metallfjädrar som motstånd vilket är skonsamt för rygg och leder samt gör att man lättare får kontakt med de inre stabiliserande musklerna i bål och rygg.

 

Träningen är smärtfri och rolig och vi anpassar träningen till din kropp. Du kan vara helt nybörjare eller mycket vältränad- det spelar ingen roll! Pilates kan vara hur lätt som helst eller mycket krävande! Hos oss kan du träna på alla nivåer; i grupp eller enskilt- på matta eller i apparaterna!  Kom och prova på!

 

Våra ledare har lång erfarenhet av Pilates träning och rehabilitering och är utbildande i bl.a. USA, England och Sverige. Vi arbetar med den klassiska formen av Pilates, och vidareutbildar oss ständigt för att inte stagnera!

På Ryggspecialisten arbetar vi med små grupper och personlig träning för bättre resultat. Vi analyserar ditt rörelsemönster och din hållning och lägger stor vikt vid det när du tränar.

Träningsformer Pilates:

Pilates grupp apparatus: Här tränar du  i apparaterna med en instruktör. Max antal deltagare: 4.

GRATZ WUNDA-CHAIR, LADDER BARREL OCH SPINE CORRECTOR

Pilates enskild träning: Här tränar du privat med en instruktör både i apparater och på matta, efter behov. Vi skräddarsyr träningen så att den anpassas efter dina behov. Många som tränar hos oss väljeratt träna pilates med en egen instruktör för att lättare förstå metoden och för att få snabbare resultat. Vi rekommenderar att man alltid börjar med några enskilda lektioner(1-3), innan man kan vara med i gruppträningen. Här lär du dig grunderna i metoden.

Pilates semi-privat: Här tränar man 2 personer samtidigt, med en instruktör. Varför inte ta med din träningskompis och träna tillsammans? Roligt och peppande! Träning i apparater och på matta beroende på behov.

Pilates på matta: träning på matta utan redskap, bara med kroppstygnden. Här kan du lära dig övningar att göra hemma. Max antal deltagare: 6.

Pilates matta mix: träning på matta i kombination med apparat träning. Max antal deltagare :4

OSTEOPATI – PILATES – SJUKGYMNASTIK

 Grevgatan 37 , 114 53 Stockholm.