Om Pilates

OSTEOPATI – PILATES – SJUKGYMNASTIK

Nu har vi även  klasser för 4 personer i Reformer och i  Wall-unit!

Enligt vår erfarenhet är Pilates en intelligent träningsmetod. Josef Pilates gav namnet åt metoden som han utvecklade under 1900-talet. Han kallade själv träningsformen The Art Of Contrology vilket syftar på vikten av precision och koncentration i rörelse. Pilates kombinerar styrketräning och stretch i rörelse.

Pilates är en skonsam och effektiv träningsmetod, och många som tränar Pilates uppger att de blir starkare, rörligare, får bättre hållning, slipper värk och minskar stressen i kroppen. Rörelserna i pilatesträningen utgår från ett starkt center, dvs. den muskulatur som stabiliserar ryggen och bålen. Fokus läggs på andning, medvetenhet, centrering, kontroll, koncentration och muskelförlängning.  Pilatesträningen gör dig smidigare och starkare och hjälper dig att bli mer medveten om hur du bär upp din kropp något du sedan tar vidare med dig i golf, löpning, skidor, arbete, dans, gymträning, trädgårdsarbete osv- det vill säga i vardagen!

Träningen utförs på matta och i de specifikt utformade original apparaterna som Pilates själv uppfann. Apparaterna har metallfjädrar som motstånd vilket är skonsamt för rygg och leder samt gör att man lättare får kontakt med de inre stabiliserande musklerna i bål och rygg.

Träningen är smärtfri och rolig och vi anpassar träningen till din kropp. Du kan vara helt nybörjare eller mycket vältränad- det spelar ingen roll! Pilates kan vara hur lätt som helst eller mycket krävande! Hos oss kan du träna på alla nivåer; i grupp eller enskilt- på matta eller i apparaterna!  Kom och prova på!

Våra ledare har lång erfarenhet av Pilates träning och rehabilitering och är utbildande i bl.a. USA, England och Sverige. Vi arbetar med den klassiska formen av Pilates, och vidareutbildar oss ständigt för att inte stagnera!

På Ryggspecialisten arbetar vi med små grupper och personlig träning för bättre resultat. Vi analyserar ditt rörelsemönster och din hållning och lägger stor vikt vid det när du tränar.

Träningsformer Pilates:

Pilates grupp apparatus: Här tränar du i apparaterna med en instruktör. Max antal deltagare: 4.

Pilates enskild träning: Här tränar du privat med en instruktör både i apparater och på matta, efter behov. Vi skräddarsyr träningen så att den anpassas efter dina behov. Många som tränar hos oss väljer att träna pilates med en egen instruktör för att lättare förstå metoden och för att få snabbare resultat.

Pilates semi-privat: Här tränar man 2 personer samtidigt, med en instruktör. Varför inte ta med din träningskompis och träna tillsammans? Roligt och peppande! Träning i apparater och på matta beroende på behov.

Pilates på matta:  Pilatesträning på matta. Här tränar vi endast på matta, och går igenom övningar som man lätt kan göra hemma. Max antal deltagare: 4.

 Tysta Gatan 9, 115 20 Stockholm.